تحصیل رایگان در ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا 2022👩🏻‍🎓📖✍ | شرایط و مدارک مورد نیاز



 تحصیل رایگان در ایتالیا 2022

ایتالیا یکی از بهترین کشورهای اروپا می‌باشد که به دلیل جاذبه‌های گردشگری، آب و هوای خوب و داشتن معتبرترین دانشگاه‌ها، مورد توجه بسیاری از مهاجرین قرار گرفته است. این کشور هر ساله دانشجویان زیادی را از سراسر جهان پذیرش می‌کند و به دانشجویان فارغ التحصیل واجد شرایط، امکان دریافت اقامت دائم در این کشور را نیز می‌دهد. از این رو داشتن دانشگاه‌های معتبر و شرایط مناسب برای دریافت بورسیه تحصیلی، نظر مهاجرین تحصیلی زیادی را به خود جذب کرده است؛ چرا که هزینه‌های تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار کمتر می‌باشد و تا حدودی زمینه تحصیل رایگان در ایتالیا را فراهم آورده است.

برای کسب اطلاعات در زمینه تحصیل پزشکی در ایتالیا روی لینک روبرو کلیک نمایید: تحصیل پزشکی در ایتالیا

شرایط تحصیل در ایتالیا

ایتالیا، یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌باشد که از نظر شرایط مهاجرت کاری و تحصیلی، متقاضیان زیادی مخصوصا از ایران را به خود جذب می‌کند. این کشور که زمینه تحصیل حدالامکان رایگان را برای دانشجوهای متقاضی خود به وجود می‌آورد، برای دانشجویان واجد شرایط خود توانایی دریافت وام و کمک هزینه‌های تحصیلی را نیز فراهم می‌کند. اما با همه این‌ها، هزینه زندگی در این کشور به دلیل نرخ بیکاری و اقتصادی که دارد، بالا می‌باشد و فرصت‌های شغلی کمی در اختیار شما نسبت به سایر کشورهای اروپایی قرار می‌دهد.

برای همین توجه به نوع بورسیه‌ای که علاوه بر هزینه تحصیل، هزینه زندگی را تامین کند، برای متقاضیان قابل اهمیت است. ایتالیا که یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی به حساب می‌آید، از معتبرترین دانشگاه‌های جهان بهره‌مند می‌باشد و با توجه به شاخص ایزه خود، بهترین بورسیه‌ها را در بین کشورهای جهان شامل می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که مردم ایتالیا مخالف تبعیض و نژادپرستی هستند و به دلیل وجود مهاجران بسیاری که در این کشور وجود دارد، زندگی در این کشور نسبتا راحت‌تر است.

 

تحصیل در ایتالیا

 

کدام دانشگاه‌ها بورسیه تحصیلی در ایتالیا را می ‌دهند؟

انتخاب دانشگاهی که از رتبه و اعتبار علمی خوبی برخوردار باشد، برای تحصیل رایگان در ایتالیا اهمیت زیادی دارد، به دلیل آنکه برخی از آن‌ها شهریه بسیار بالایی دارند و امکان تحصیل به صورت رایگان در آن‌ها وجود ندارد. همچنین دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا نسبت به دانشگاه‌های خصوصی این کشور، هزینه کمتری را شامل می‌شوند. دانشگاه بولونیا که از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود، هر ساله دانشجوهای زیادی را بورسیه می‌کند. همچنین دانشگاه‌های کارینو، بوزن بولزانو، پیزا، سینا، ساپینزای رم و... از ارزان‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا به شمار می‌روند. البته دانشگاه‌های پلی تکنیک میلان، پادوا، فیرنزو و... نیز شرایط بورسیه تحصیلی مناسبی دارند.

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا

بورسیه تحصیلی هر دانشگاهی با توجه به ویژگی‌های فرد درخواست دهنده، شرایط کشور بورسیه کننده، شرایط دانشگاه و اهداف آن متفاوت می‌باشد. برای دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های ایتالیا، باید با توجه به شرایط آن مراحل اخذ بورسیه را طی نموده و در صورت تایید نسبت به تحصیل در آن دانشگاه اقدام کنید. اما به صورت کلی مراحلی که در دریافت بورسیه تحصیلی و همچنین تحصیل رایگان در ایتالیا موثر هستند، شامل کسب نمره بالا در آزمون‌های معتبر زبان، داشتن معدل بالا در اخرین مقطع، تهیه مدارک مورد نیاز، تحقیق درباره دانشگاه مقصد و شرایط ثبت نام در بورسیه آن، ثبت نام در زمان مقرر، اخذ ویزای تحصیلی، محسابه بورسیه و تامین هزینه‌های مالی و... است.

برای کسب اطلاعات در زمینه بورسیه استانی ایتالیا روی لینک روبرو کلیک نمایید: بورسیه استانی ایتالیا

محاسبه عدد ایزه

با آن که تحصیل رایگان در ایتالیا به معنی وجود هیچ هزینه‌ای برای دانشجو می‌باشد، اما داوطلبانی که با درصدهای متفاوتی بورسیه می‌شوند، نسبت به سایر دانشجوهای بورسیه شده در کشورهای دیگر، هزینه کمتری را پرداخت می‌کنند و بورسیه بهتری دارند. حال این که چه میزانی از بورسیه به فرد تعلق می‌گیرد، متناسب با وضعیت اقتصادی آن تعیین می‌گردد که با فرمول ISEE به صورت دقیق قابل محاسبه است.

ISEE

معنی معادل فارسی ایزه، ارزیابی شاخص وضعیت اقتصادی می‌باشد که به تعداد اعضای خانواده و وضعیت معیشت آن‌ها وابسته است. طبق آخرین گزارشات از اداره بورسیه ایتالیا، این شاخص معادل 23000 یورو در نظر گرفته شد و در صورتی که درآمد سالانه خانواده‌ای از این شاخص کمتر باشد، احتمال دریافت بورسیه تحصیلی آن بیشتر است. این فرمول طبق نکات اساسی گفته شده در مقاله محاسبه عدد ایزه آورده شده است.

  • محاسبه مجموع حقوق یک ساله سرپرست به یورو
  • محاسبه ارزش املاک 
  • تقسیم مبلغ به دست آمده بر پارامتر X 

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا

دانشجویان که متقاضی تحصیل رایگان در ایتالیا هستند. باید پس از انتخاب دانشگاه و پذیرش در رشته مورد نظر خود، نسبت به تکمیل کردن مدارک مورد نیاز اقدام کنند. این مدارک به شرح زیر می‌باشند.

  • ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریزنمرات به زبان انگلیسی یا ایتالیایی ( به صورت کلی ریز نمرات مقطع پیشین هر مقطع بایستی فراهم شود و برای تحصیل رایگان در ایتالیا، متقاضی بایستی حداقل نمره معدل 19.5 را دریافت کرده باشد.)
  • کپی مدارک تحصیلی
  • داشتن رزومه به زبان انگلیسی
  • گذرنامه معتبر و کپی از صفحه اول گذرنامه
  • داشتن انگیزه‌نامه به زبان انگلیسی
  • در صورت نیاز فرد بایستی توصیه نامه نیز داشته باشد. (برای مقاطع عالی نیاز است.)
  • کسب نمره مشخص زبان در آزمون‌های تایید شده مانند آیلتس ( در مقطع کارشناسی نمره قبولی در آزمون آیلتس بایستی حداقل 6، کارشناسی ارشد حداقل 6.5 و در مقطع دکتری حداقل 7 است. البته برای تحصیل رایگان داوطلب نیازمند اخذ نمره کامل می‌باشد.)
  • فرم تکمیل شده درخواست پذیرش تحصیلی
  • تکمیل فرم ثبت‌نام
  • نمونه کار برای برخی رشته‌های هنری و مهندسی
  • 2 قطعه عکس
  • مدارک هویتی
  • بیمه‌نامه
  • نامه پذیرش از دانشگاه مقصد

برای کسب اطلاعات در زمینه آزمون IMAT روی لینک روبرو کلیک نمایید: آزمون آیمت

شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا

طبق آخرین گزارشاتی که از برنامه بورسیه تحصیلی ایتالیا 2022، بورسیه استانی ایتالیا، اعلامیه‌های دانشگاه و..  دریافت شده، تاکنون هیچ محدودیت سنی برای تحصیل در ایتالیا در مقاطع مختلف، مشاهده نگردیده است. از این رو با خیال راحت می‌توانید نسبت به دریافت بورسیه در مقطع دلخواه خود اقدام کنید.

شرایط سنی تحصیل در ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا چگونه امکان‌پذیر است؟

دانشگاه‌های کشور ایتالیا، از نظر سطح علمی در رتبه‌های برتر دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند و به دلیل شرایط فوق‌العاده بورسیه تحصیلی خود از جمله نداشتن محدودیت سنی، دانشجویان زیادی را به خود جذب می‌کنند. بورسیه تحصیلی در برخی از دانشگاه‌های این کشور، علاوه بر تامین هزینه تحصیل، هزینه زندگی آن‌ها را نیز تامین می‌کند و به عبارتی زمینه تحصیل رایگان در ایتالیا را به وجود می‌آورد. متقاضیان باید برای دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه مورد نظر، واجد شرایط تعیین شده آن باشند و پس از ثبت نام در زمان مقرر، مدارک مورد نیاز خود را آماده نمایند.

فراموش نکنید که مشاوران جوین آس بطور کامل تمامی اطلاعات لازم را در حین مشاوره در اختیار شما قرار خواهند داد. بنابراین برای رزرو وقت مشاوره هیچ تعللی نکنید.

 

طراحی سایت و سئو فراموج