امتحانات ورودی دانشگاه‌های ایتالیا

آزمون ورودی دانشگاه‌های ایتالیا



امتحانات ورودی دانشگاه‌­های ایتالیا

امروزه ورود به دانشگاه­‌های خارجی برای مهاجرین به علت تقاضای بالا بسیار رقابتی شده است و نیاز است تا به قوانین آن­ها آشنا باشید تا با مدارک کامل و معتبر شانس پذیرش خود را افزایش دهید. به عنوان مثال کشور ایتالیا برای رشته­ های مختلف مدارک بخصوصی را در نظر گرفته است تا دانش متقاضیان را ارزیابی کند. اگر شما نیز به دنبال مهاجرت هستید بهتر است این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

آزمون آیمت IMAT

آزمون پذیرش بین المللی پزشکی (IMAT)(مخفف international medical admission tests) یک آزمون ورودی انگلیسی زبان است که به عنوان بخشی از فرآیند ثبت نام در برخی از دانشگاه های دولتی و خصوصی ایتالیا استفاده می شود که برای دانشجویانی که به دنبال پذیرش در رشته پزشکی، دندانپزشکی، جراحی و از این قبیل  هستند، در برخی از دانشگاه ­ها مورد نیاز است. هدف این آزمون مهارت ها و دانش متقاضیان در دو زمینه اصلی استدلال منطقی / دانش عمومی و علمی است. این آزمون دارای 60 سوال و 100 دقیقه زمان است که شامل 4 بخش و سوالات 5 گزین ه­ای است. این آزمون توسط وزارت آموزش و تحقیقات ایتالیا (MIUR) همراه با آزمون پذیرش ارزیابی کمبریج، که آزمون های پذیرش برای دانشگاه های بریتانیا را نیز انجام می دهد، انجام می شود.

              

برای کسب اطلاعات در زمینه آزمون IMAT روی لینک روبرو کلیک نمایید: آزمون آیمت

تعداد سوالات

  • دانش عمومی و استدلال منطقی

بخش دانش عمومی و استدلال منطقی شامل 22 سوال چند گزینه ای [دانش عمومی: 12 سوال، استدلال منطقی: 10 سوال] و آزمون ها: مهارت های عمومی در حل مسئله، درک استدلال، تجزیه و تحلیل داده ها و استنتاج، دانش عمومی

  • دانش علمی: زیست شناسی

بخش زیست شناسی شامل 18 سوال چند گزینه ای و آزمون توانایی به کارگیری دانش علمی از علوم زیست شناسی است.

  • دانش علمی: شیمی

بخش شیمی شامل 12 سوال چند گزینه ای است و توانایی به کارگیری دانش علمی از علوم شیمی را تست می کند.

  • دانش علمی: ریاضی و فیزیک

بخش ریاضی و فیزیک شامل 8 سوال چند گزینه ای است و توانایی به کارگیری دانش علمی از علوم ریاضیات و فیزیک را تست می کند که شامل 4 سوال ریاضی و 4 سوال فیزیک می­شود.

حداقل نمره ای برای قبولی در آزمون وجود ندارد، اما دانش آموزان بر اساس نمره خود رتبه بندی می شوند و تنها بهترین ها می توانند در دوره ثبت نام کنند. رتبه بندی حدود دو هفته پس از آزمون در وب سایت Universitaly منتشر خواهد شد.

برای کسب اطلاعات در زمینه تحصیل پزشکی در ایتالیا روی لینک روبرو کلیک نمایید: تحصیل پزشکی در ایتالیا

نمره کل داوطلب با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:

1.5 امتیاز برای هر پاسخ صحیح

-0.4 امتیاز برای هر پاسخ اشتباه

0 امتیاز برای هر سوال پاسخ داده نشده.

یک امتیاز کلی به همراه یک امتیاز در هر بخش گزارش خواهد شد.

در لیست زیر دانشگاه ­هایی را می­بینید که دانشجویان از طریق آزمون IMAT می­توانند پذیرش در رشته مورد نظر خود را داشته باشند.

  1. دانشگاه باری
  2. دانشگاه ناپولی “لوئیجی ونویتلی”
  3. دانشگاه پاویا
  4. دانشگاه تورین
  5. دانشگاه ملی بولونیا
  6. دانشگاه تورورگاتا
  7. دانشگاه ناپل فدریکو
  8. دانشگاه ملی میلان
  9. دانشگاه پادوا
  10. دانشگاه پزشکی ساپینزا رم
  11. دانشگاه بلونیا
  12. دانشگاه مسینا
  13. داشنگاه پارما
  14. دانشگاه سینا siena
  15. دانشگاه بیکوکا میلان
  16. دانشگاه دندانپزشکی ساپینزا رم

زمان ثبت نام آزمون آیمت معمولادر ماه جولای و زمان برگزاری آن در ماه سپتاکبر است با این حال بهتر است هر ساله زمان دقیق را چک کنید. در سال 2022 آزمون آیمت در تاریخ 10 سپتامبر برگزار می­شود.

برای کسب اطلاعات در زمینه بورسیه استانی ایتالیا روی لینک روبرو کلیک نمایید: بورسیه استانی ایتالیا

آزمون تیل TIL

آزمون تیل (مخفف Test in Laib) ویژه رشته­های معماری و مهندسی ایتالیا در پردیس دانشگاه پلی تکنیک تورین برگزار می شود.

آزمون TIL-I شامل سوالات ریاضی، درک مطلب، استدلال منطقی و فیزیک است. تعداد سوالات و زمان در نظر گرفته شده برای هر بخش به شرح زیر است:

ریاضی: 18 سوال، 40 دقیقه

فیزیک: 12 سوال، 26 دقیقه

درک مطلب: 6 سوال، 12 دقیقه

استدلال منطقی: 6 سوال، 12 دقیقه

دانشجویانی که مایل به تحصیل در رشته مهندسی در مقطع کارشناسی در ایتالیا هستند باید در آزمون TIL-I برای برنامه های خود در دانشگاه پلی تکنیک تورین شرکت کنند.

               

مباحث این آزمون ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد . آزمون تیل متشکل شده از دو بخش اصلی  دانش علمی اولیه  و مهارت ها و توانایی های دانشجویان جهت شرکت در رشته مورد نظر است. سوالات آزمون تیل به صورت تصادفی توسط کامپیوتر انتخاب می‌شود. محل برگزاری آزمون تیل در سایت آزمایشگاه دانشگاه تورین و در ساختمان اصلی این دانشگاه است.

آزمون آلفا تست ALPHA TEST

یکی از آزمون­ های معتبر به زبان ایتالیایی آزمون آلفا تست است (که در اصل نام یک موسسه انتشاراتی ایتالیایی است که سال 1987 در شهر میلان تأسیس شده است و کتاب‌هایی را برای آمادگی شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ایتالیا منتشر می‌کند که در ایران به اشتباه با عنوان آلفا تست باب شده است) که برای ورود به دانشگاه­های معتبر این کشور مورد نیاز است و مختص داشنجویان بین المللی و بومی می­باشد که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی و بالاتر را در رشته­ های پزشکی، دندانپزشکی و مشابه آن­ها را دارند، برگزار می­شود. این آزمون شامل 60 سوال پنج گزینه­ای می­باشد که باید در 100 دقیق پاسخ داده شوند و برای پاسخ­های غلط جواب منفی در نظر گرفته می­شود.

این آزمون شامل دو بخش اصلی استدلال منطقی و فرهنگ عمومی و بخش سوالات تخصصی می­شود که هر ساله در شهریور ماه برگزار می­شود اما زمان ثبت نام آن در تیر ماه است. نتایج این آزمون معمولا 2 تا 3 هفته پس از ازمون اعلام می­شود و حداقل نمره قبولی بین 20 تا 90 می­باشد.

در این آزمون نمره بومیان باهم و دانشجویان بین المللی باهم در رقابت قرار می­گیرند و دانشگاه‌ها با توجه به ظریفیتی که از سوی وزارت آموزش ایتالیا تعیین شده، اقدام به جذب دانشجویان خارجی می‌کنند. آزمون الفا تست علاوه بر ایتالیا در 20 کشور دیگر نیز برگزار می­شود که نزدیک­ترین کشور برای ایرانیان ترکیه می­باشد.  زمان ثبت نام این آزمون در تیر ماه و زمان برگزاری آن شهریور ماه می­باشد

آزمون تولک TOLC

TOLC مخفف Test OnLine CISIA آزمونی است برای ثبت نام در دوره ای که نیاز به ارزیابی دانش قبلی متقاضی دارد. این آزمون برای ورود به مقطع لیسانس در کشور ایتالیا می­باشد تا دانشگاه از بین متقاضیان انتخاب راحتتری نسبت به دانش آن­ها داشته باشد. آزمون­های تولک نیاز به دانش دروس پایه و مقطع دبیرستان دارد و نسبتا آزمون­های آسانی به شمار می­روند. از سال 2018 امکان گرفتن TOLC به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

                                   آزمون تولک

انواع آزمون ­های تولک:

انگلیسی آزمون TOLC – I(تولک مهندسی): شامل سوالاتی به زبان انگلیسی در زمینه های زیر است: ریاضیات، استدلال منطقی، علوم و درک مطلب

انگلیسی آزمون TOLC – E(تولک اقتصاد و علوم اجتماعی): شامل سوالاتی به زبان انگلیسی از حوزه های زیر است: استدلال منطقی، درک مطلب و ریاضیات

انگلیسی TOLC-F(تولک داروسازی): شامل سوالاتی به زبان انگلیسی در زمینه های زیر است: زیست شناسی، شیمی، ریاضیات، فیزیک، منطق

آزمونTOLC در دفعات متفاوتی در هر سال برگزار می شود و هر دانشگاه ممکن است تاریخ و بازه ی زمانی خاصی را در نظر بگیرد.

طراحی سایت و سئو فراموج